Barn- och fritids­programmet

Barn- och fritidsprogrammet är ett program för dig som vill arbeta med barn, ungdomar och vuxna. Här får du får lära dig om människor i olika åldrar och med olika förutsättningar.

Foto på elever på barn- och fritidsprogrammet

Människan i centrum

Pedagogik och psykologi

Det här är programmet för dig som är intresserad av hur människor fungerar. Här har vi som mål att ge dig förmågan att vara lyhörd, kreativ och att med omdöme skapa optimala förutsättningar för alla människors delaktighet och lärande. Hos oss får du läsa modern pedagogik och psykologi. Du får en bred pedagogisk kompetens, goda kunskaper att kommunicera med människor, ledarskapsförmåga och kunskaper i att arbeta hälsofrämjande. Det här är programmet med människan i centrum.

Behörighet

Efter avslutad utbildning på barn- och fritidsprogrammet har du en yrkesexamen med möjlighet att genast börja arbeta. Programmet ger dig även möjlighet att läsa in behörighet för vidare högskolestudier, till exempel till lärare eller polis.

Kontakt och besök

Du kan givetsvis kontakta oss om du har några frågor om programmet. Det går också bra att besöka oss på våra informationskvällar och på öppet hus som vi anordnar varje år för elever i årskurs 9.

Inriktning

Pedagogiskt och socialt arbete

Den här inriktningen ger dig möjlighet att arbeta som barnskötare, elevassistent, personlig assistent eller med funktionsnedsatta inom boende eller daglig verksamhet. I inriktningen ingår kurserna:

Pedagogiskt arbete – en kurs om hur det är att arbeta inom förskola, skola och fritidshem, yrkesrollen, arbetslagets ansvar samt om verksamhetens roll i samhället.

Socialt arbete – en kurs där du förstärker din förmåga att kommunicera, samarbeta med människor i sociala sammanhang. Du får också utveckla färdigheter i att samarbeta med förekommande arbetsuppgifter inom sociala verksamheter.

Karaktärsämnen

Hälsopedagogik

Kursen "hälsopedagogik" ger dig kunskaper om hur frisk- och riskfaktorer påverkar människors hälsa samt ger en inblick i olika former av hälsofrämjande arbete på individ-, grupp- och samhällsnivå.

Naturkunskap 1a: 2

Kursen Naturkunskap 1a:2 ger dig bl a kunskaper om människokroppens organ/ organsystem, deras uppbyggnad, funktion och växelverkan med omgivningen och naturvetenskapens betydelse för mänsklighetens kultur och världsbild.

Kommunikation

Kursen Kommunikation utvecklar förståelse av kommunikativa processer och kunskap om olika former av kommunikation mellan människor, vid information, samtal och aktiviteter i grupp. Dessutom får du praktiskt träna dig att hålla föredrag och föreläsningar.

Lärande och utveckling

Kursen Lärande och utveckling ger kunskaper om hur olika teorier/ perspektiv ser på människors lärande, utveckling och socialisation i olika sammanhang. Kursen ger också en inblick i hur synen på kunskap, lärande/undervisning och olika pedagogiska lärmiljöer har förändrats. Även gruppers betydelse för lärandet behandlas.

Människor miljöer

Kursen människors miljöer behandlar bland annat människors olika levnadsmiljöer/ levnadsvillkor och hur identiteter skapas och formas i sociala sammanhang.

Pedagogiskt ledarskap

Kursen Pedagogiskt ledarskap behandlar olika typer av ledarskap och utvecklar din förmåga att bemöta människor utifrån ett pedagogiskt förhållningssätt. Konflikt och konflikthantering är centrala moment i kursen.

Samhällskunskap 1a: 2

Kursen behandlar bl a mänskliga rättigheter, massmediers och informationsteknikens roll i samhället samt samhällsekonomi.

Svenska 2

Kursen syftar bl a till att utveckla muntlig framställning av utredande och argumenterande slag i och inför grupp. Svenska och internationella författarskap och skönlitterära verk behandlas, vilket även inkluderar teater, film och andra medier från olika tider och epoker.

Program­ - fördjupnings­ämnen för pedagogiskt arbete

Specialpedagogik 1 och 2

Ämnet syftar till att ge kunskaper om hur funktionsnedsättningar kan påverka människors liv, lärande och delaktighet i samhället. Du får även kunskaper om olika specialpedagogiska insatser, arbetssätt och hjälpmedel för människor med funktions-nedsättningar.

Grundläggande vård och omsorg

I den här kursen får du lära dig om kroppens uppbyggnad och hur man tar hand om den. Kursen tar också upp vanliga sjukdomar och hur de brukar behandlas. Du får förberedelser inom områden som är viktiga för ett framtida arbete med människor som behöver omsorg.

Svenska 3

Kursen utvecklar din förmåga att kommunicera i tal och skrift och du får läsa och arbeta med olika typer av text både sakprosa och skönlitteratur.

Pedagogiska teorier och praktiker

Kursen Pedagogiska teorier och praktiker är en fördjupning i till exempel Montessoripedagogik, Walldorfpedagogik och andra pedagogiska teorier som ligger till grund för arbete i pedagogiska verksamheter.

Skapande verksamhet

Kursen Skapande verksamhet belyser skapande verksamheters betydelse för människors lärande och växande. Du får kunskaper om hur bild och form, drama, dans och musik kan användas som redskap i pedagogiska sammanhang och även möjligheter att prova olika metoder, tekniker och material för skapande verksamheter.

Samarbetspartners

Programmet har ett nära samarbete med Anpassade gymnasieskolan och Lärvux. Vi fikar, har teman, gör utflykter, julpysslar, firar lucia och har friidrottstävlingar tillsammans. Elever på BF har dessutom möjlighet att göra APL även i dessa verksamheter.

Poängplan

År 2025-2028

År 2024-2027

År 2023-2026

År 2022-2025

Elever berättar om programmet

Två elever, foto

Hampus Malmebo och Wilma Åhlén på barn- och fritidsprogrammet.

Hur tycker ni det är att vara elev på barn- och fritidssprogrammet?

– Som kille är det speciellt att gå i en klass med mycket tjejer,
men det ger mycket och är lärorikt. Jag har även lärt mig om
hur grupper fungerar och vad som behövs i en grupp, säger
Hampus.

– Man får vara väldigt kreativt och det är väldigt socialt. Man 
får uppleva mycket, vi har många aktiviteter både med barn
och andra verksamheter, säger Wilma.

Vad har du lärt dig på ditt program?

– Jag har lärt mig hur man bör vara som person när man
arbetar med barn, inom olika verksamheter, säger Wilma.

– Jag har lärt mig att kommunicera på olika sätt med olika 
individer, och hur man kan se på saker utifrån andras
perspektiv, säger Hampus.

Vilken användning kommer ni ha av er utbildning i framtiden?

– Jag vill inte arbeta med barn, men jag vet att jag vill arbeta
med människor så jag kommer att ha användning av att veta
hur man jobbar med olika människor, säger Hampus.

– Till mycket, för jag vill bli förskollärare. Praktiken är bra inför 
framtida yrken, det har gett mig erfarenheter inför framtiden,
säger Wilma.

Vad vill ni säga till elever som har sitt gymnasieval framför sig?

– Välj inte som dina vänner, utan välj det som du tycker
är intressant och gå på Öppet hus och lär dig mer om
programmet. Bry dig inte om vad andra tycker om
programmet du vill välja, säger Wilma.

– Tänk på det ni faktiskt gillar. Att få jobba med sina hobbys 
är motivationshöjande, och att få jobba med det man älskar
gör att man vill gå till jobbet eller skolan, säger Hampus.